3 tips til festoprydning

At holde en fest kan være et brag på både godt og ondt. Forhåbentlig mest godt, men når dagen er omme, og der skal ryddes op, går det op for en, at man godt kunne have planlagt festen smartere.

Vi giver dig her 3 råd til, hvad du skal tænke over i din festplanlægning for at gøre oprydningen så overskuelig som muligt.

Brug som udgangspunkt engangstilbehør

Nej, det er ikke helt miljørigtigt, men når du sidder med tømmermænd dagen efter og har 10 timers rengøring foran dig, er grøn omstilling ikke det første, du har i tankerne. Du kan faktisk finde engangstilbehør til næsten alt, hvad du skal bruge til festen.

Hvad end du leder efter papirsduge, tallerkener, krus, bestik eller noget helt femte, kan vi næsten garantere, at du kan finde det som engangsartikel. Og det kan faktisk i de fleste tilfælde gøres ret billigt. I hvert fald så billigt, at du føler, at du har gjort en god handel, når du dagen efter bare smider ting i skraldespanden i stedet for at kæmpe over håndvasken.

Bed folk hjælpe til over aftenen

Til særligt større selskaber kan det være hårdt at være vært, der skal sørge for alt. Dine gæster har ikke noget imod at give en hånd med løbende, selvom du står med hovedansvaret. Det kan næsten redde liv.

Et godt tip i den forbindelse er, at man har to poser til flasker og dåser (en til pant og en til uden pant), som løbende tages i brug. Alternativt kan du ved festens afslutning folde papirdugen sammen med alle de tomme dåser uden pant og bruge det som pose.

Køb dig til hjælp – det er ganske normalt

Det er helt okay at indregne dette i festbudgettet. Ingen gider at bruge hele sin søndag i knap så energifyldt tilstand på at tørre øl og klistrede chips af bordene.

Hvis du ikke vil købe professionel hjælp, kan du eventuelt købe dig til hjælp fra naboens (eller din egen) datter/søn. Det skal selvfølgelig gøres ordentligt, men for 100-200 kroner er de villige til at gøre meget. Det kræver, at du sætter dem ind i, hvordan det skal gøres, men når de har fået en forståelse for det, kan det hårde arbejde begynde uden din tilstedeværelse. Smart, ikke?

admin